realizuje projekt pt.:
„Utworzenie nowych miejsc przedszkolnych w Niepublicznym Integracyjnym Przedszkolu Na Skrzydłach z oddziałami integracyjnymi w Porosłach”
współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027, Priorytet VIII Fundusze na rzecz edukacji i włączenia społecznego, Działanie 8.1 Rozwój edukacji i kształcenia
OKRES REALIZACJI PROJEKTU: od 02.06.2024 do 31.08.2026
WARTOŚĆ PROJEKTU (CAŁKOWITY KOSZT PROJEKTU): 1 679 091,29 zł
WYSOKOŚĆ WKŁADU FUNDUSZY EUROPEJSKICH: 1 427 227,60 zł
CELE PROJEKTU
Celem głównym projektu jest utworzenie 17 (7K,10M) nowych miejsc przedszkolnych dla dzieci w wieku 3-5 lat w Niepublicznym Integracyjnym Przedszkolu Na Skrzydłach z oddziałami integracyjnymi w Porosłach, w tym 8 dzieci niepełnosprawnych (2K,6M) w odpowiedzi na zdiagnozowany deficyt takich miejsc na wskazanym obszarze; wspieranie rozwoju kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych i realizacja elementów doradztwa zawodowego 17 dzieci, wsparcie rozwoju 17 dzieci przez specjalistów, a także podniesienie kompetencji i kwalifikacji 5 nauczycieli i 1 dyrektora placówki, w odpowiedzi na zdiagnozowane przez OWP problemy. Cel zostanie osiągnięty do 31.08.2026r.
GRUPA DOCELOWA
Grupę docelową stanowi: 17 dzieci (7K) w wieku przedszkolnym uczęszczających do Niepublicznego Integracyjnego Przedszkola „Na Skrzydłach” w Porosłach oraz 5 nauczycielek (5K) zatrudnionych w Niepublicznym Integracyjnym Przedszkolu „Na Skrzydłach” w Porosłach, i 1 dyrektorka (1K) zatrudniona w Niepublicznym Integracyjnym Przedszkolu „Na Skrzydłach” w Porosłach. Wszyscy Uczestnicy Projektu zamieszkują w rozumieniu Kodeksu Cywilnego uczą się lub pracują na obszarze woj podlaskiego.
ZADANIA:
Zadanie 1. Adaptacja lokalu na potrzeby utworzenia nowych miejsc przedszkolnych i zakup infrastruktury – domku holenderskiego z montażem na potrzebę stworzenia sali terapeutycznej dla dzieci
Okres realizacji zadania: 03.06.2024 r. – 31.12.2025 r.
Celem zadania jest utworzenie 17 nowych miejsc przedszkolnych w Niepublicznym Integracyjnym Przedszkolu „Na Skrzydłach” w Porosłach poprzez adaptację lokalu, w którym będzie mieścić się Niepubliczne Integracyjne Przedszkole „Na Skrzydłach” w Porosłach oraz zakup infrastruktury – domku holenderskiego z montażem do zapewnienia pełnej opieki, edukacji i terapii dla dzieci, w tym dzieci niepełnosprawnych.
Adaptacja lokalu na potrzeby prowadzenia przedszkola obejmować będzie: adaptację 3 sal dziecięcych, adaptację łazienki dziecięcej, adaptację biura dyrektora. W ramach zadania przeprowadzone zostaną niezbędne prace m.in. usunięcie sufitu podwieszanego, usunięcie starej wykładziny i położenie nowej – niepalnej, szpachlowanie i malowanie ścian i sufitów, wymiana oświetlenia na energooszczędne, wymiana drzwi wejściowych do pomieszczeń, montaż grzejników, w łazience – układanie gresu/płytek ściennych, montaż armatury dziecięcej oraz niezbędne przyłącza hydrauliczne.
Zakup domku holenderskiego o powierzchni 40 m² z przyłączami elektrycznymi, hydraulicznymi i sanitariatami pozwoli na stworzenie profesjonalnej sali terapeutycznej dla dzieci, w tym niepełnosprawnych do prowadzenia terapii psychologicznej, logopedycznej, fizjoterapeutycznej, integracji sensorycznej (SI)
Rezultatem zadania będzie utworzenie 17 nowych miejsc przedszkolnych dla dzieci w wieku 3–5 lat. Stworzona infrastruktura dla sali terapeutycznej wspierającej dzieci objęte wychowaniem przedszkolnym w OWP.
Zadanie 2. Wyposażenie pomieszczeń przedszkola w niezbędne meble i sprzęty w celu utworzenia nowych miejsc przedszkolnych
Okres realizacji zadania: 01.07.2025 r. – 31.12.2025 r.
Celem zadania jest wyposażenie zaadaptowanych pomieszczeń Niepublicznego Integracyjnego Przedszkola „Na Skrzydłach” w Porosłach w meble, sprzęty i drobne wyposażenie niezbędne do utworzenia 17 miejsc przedszkolnych,
W ramach zadania pomieszczenia Niepublicznego Integracyjnego Przedszkola „Na Skrzydłach” w Porosłach zostaną wyposażone w niezbędne do utworzenia 17 miejsc przedszkolnych, w tym: meble, sprzęty oraz drobne wyposażenie. Wyposażenie obejmować będzie: wyposażenie 3 sal dziecięcych, wyposażenie łazienki dziecięcej, biura dyrektora oraz wyposażenie rozdzielni posiłków oraz wyposażenie do serwowania posiłków dla dzieci.
Wszystkie zakupione w ramach zadania meble i sprzęty, będą stanowiły wyposażenie niezbędne do odbiorów przedszkola przez Sanepid i Straż pożarną. Jednocześnie zostanie zakupiony zestaw zabawek dla dzieci do 3 sal dziecięcych, dostosowany do wieku dzieci przedszkolnych, wyselekcjonowany w taki sposób by zabawki wspierały rozwój dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. W ramach zadania zakupione zostanie również wyposażenie TIK na sale dziecięce, którego celem będzie urozmaicenie zajęć dydaktycznych dla dzieci oraz wprowadzenie do edukacji przedszkolnej elementów edukacji cyfrowej.
Rezultatem zadania będzie w pełni wyposażony i dostosowany do potrzeb przedszkola lokal przy ul. Wierzbowej 57 w Porosłach, uzyskanie odbiorów Sanepid i Straży Pożarnej, a tym, samym utworzenie 17 nowych miejsc przedszkolnych dla dzieci w wieku 3–5 lat, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz niepełnosprawnych.
Zadanie 3. Bieżące funkcjonowanie przedszkola
Okres realizacji zadania: 01.09.2025 r. – 31.08.2026 r.
Celem zadania jest zapewnienie całodziennej opieki i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym w 17 nowo utworzonych miejscach w Niepublicznym Integracyjnym Przedszkolu „Na Skrzydłach” w Porosłach. Placówka będzie funkcjonowała przez 12 miesięcy, nie korzystając w tym czasie z dotacji na świadczenie usług przedszkolnych. Utworzone zostaną trzy grupy wychowania przedszkolnego, do których przyjęte zostaną dzieci, w tym z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Dla prawidłowej realizacji zadania zatrudniony zostanie Dyrektor oraz kadra: czterech nauczycieli wychowania przedszkolnego, nauczyciel współorganizujący (½ etatu), pomoc nauczyciela (1 etat) i osoba sprzątająca (½ etatu). Opieka nad dziećmi będzie sprawowana od poniedziałku do piątku w godz. 7:00–17:00, maksymalnie 10 godzin dziennie. W ramach zadania zapewnione zostanie całodzienne wyżywienie dostarczane przez firmę cateringową (śniadania, obiady dwudaniowe i podwieczorki).
Koszty realizacji zadania obejmą również: najem lokalu, opłaty za media, zakup pomocy dydaktycznych, plastycznych oraz środków czystości niezbędnych do codziennego funkcjonowania placówki. Czesne w wysokości 500 zł miesięcznie stanowić będzie wkład własny Wnioskodawcy.
Placówka działać będzie na podstawie wpisu do rejestru OWP, statutu i programu wychowania przedszkolnego zgodnego z Ustawą Prawo oświatowe.
Rezultatem zadania będzie utworzenie 17 nowych miejsc w Niepublicznym Integracyjnym Przedszkolu „Na Skrzydłach” w Porosłach, dostosowanych do potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym, w tym z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zadanie 4. Organizacja placu zabaw
Okres realizacji zadania: 01.08.2025 r. – 31.12.2025 r.
Celem zadania jest utworzenie placu zabaw przy Niepublicznym Integracyjnym Przedszkolu „Na Skrzydłach” w Porosłach. Teren wokół budynku zostanie wyrównany, zabezpieczony i ogrodzony, a prace przygotowawcze wykonają podmioty zewnętrzne w ramach cross-financingu. Plac zabaw zostanie wyposażony w domek ze zjeżdżalnią, huśtawki, bujaki, samochody, węża spacerowego, zabawki do piaskownicy oraz domek – centrum zabaw.
Wyposażenie będzie dostosowane do potrzeb 17 dzieci w wieku przedszkolnym, w tym dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszystkie elementy będą posiadały certyfikaty bezpieczeństwa.
Rezultatem zadania będzie bezpieczny, nowoczesny i w pełni wyposażony plac zabaw, który zapewni dzieciom możliwość aktywnej i integracyjnej zabawy na świeżym powietrzu, wspierając ich rozwój i atrakcyjność oferty przedszkola.
Zadanie 5. Zakup pomocy do prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz prowadzenia terapii/wsparcia specjalistycznego
Okres realizacji: 01.07.2025 r. – 31.12.2025 r.
Celem zadania jest wyposażenie Niepublicznego Integracyjnego Przedszkola „Na Skrzydłach” w Porosłach w specjalistyczne pomoce dydaktyczne i terapeutyczne, umożliwiające realizację wsparcia psychologicznego, logopedycznego, zajęć dydaktycznych rozwijających kompetencje kluczowe oraz terapii wspierających rozwój dzieci, w tym z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zakupione zostaną pomoce terapeutyczne dla psychologa, logopedy oraz do Sali terapii SI, pomoce do rozwoju motoryki małej i dużej, a także zestawy matematyczno-programistyczne i muzyczno-rytmiczne. Będą one stosowane podczas terapii indywidualnej i grupowej oraz w codziennych zajęciach dydaktycznych. Pomoce zostaną dobrane bez stereotypów płci i dostosowane do potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym.
Rezultatem zadania będzie w pełni wyposażone w specjalistyczne pomoce dydaktyczne i terapeutyczne przedszkole, co umożliwi utworzenie 17 nowych miejsc wychowania przedszkolnego oraz realizację bogatszej oferty edukacyjnej, wspierającej rozwój i potrzeby wszystkich dzieci.
Zadnie 6. Realizacja wsparcia specjalistycznego dla dzieci, rodziców oraz nauczycieli
Okres realizacji: 01.09.2025 r. – 31.08.2026 r.
Celem zadania jest zapewnienie całościowego wsparcia specjalistycznego dzieciom uczęszczającym do Niepublicznego Integracyjnego Przedszkola „Na Skrzydłach” w Porosłach. Wsparcie obejmie zarówno dzieci z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Działania skoncentrują się na rozwoju emocjonalnym, społecznym i fizycznym dzieci oraz na wzmacnianiu relacji w środowisku przedszkolnym.
W ramach projektu każde dziecko zostanie objęte diagnozą i otrzyma indywidualną opinię specjalisty. Od września 2025r. prowadzone będą zajęcia grupowe oraz indywidualne, w zależności od potrzeb. Psycholog zostanie zatrudniony na ½ etatu, logopeda na 1/5 etatu, a fizjoterapeuta na umowę zlecenie (20 godzin miesięcznie). Wszyscy specjaliści będą posiadać kwalifikacje i doświadczenie w pracy z dziećmi przedszkolnymi wymagającymi dodatkowego wsparcia. Zajęcia będą dokumentowane w dziennikach zajęć i prowadzone w sposób dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
Rezultatem zadania będzie objęcie wszystkich 17 dzieci profesjonalnym wsparciem specjalistycznym, dostosowanym do ich indywidualnych potrzeb. Rodzice i nauczyciele zostaną włączeni w proces terapeutyczny i edukacyjny, co umożliwi lepsze rozumienie potrzeb dzieci oraz skuteczniejsze wspieranie ich rozwoju. Projekt zapewni kompleksową pomoc psychologiczną, logopedyczną i fizjoterapeutyczną, przyczyniając się do podniesienia jakości opieki i edukacji w przedszkolu.
Zadanie 7. Realizacja zajęć dodatkowych i programów edukacyjnych dla dzieci
Okres realizacji: 01.09.2025 r. – 31.08.2026 r.
Celem zadania jest zapewnienie dzieciom uczęszczającym do Niepublicznego Integracyjnego Przedszkola „Na Skrzydłach” w Porosłach udziału w zajęciach dodatkowych i programach wspierających rozwój językowy, ruchowy, emocjonalny i społeczny. Oferta obejmuje język angielski, muzykoterapię, zajęcia ruchowe oraz programy: „Szacunek”, edukację ekologiczną „Zielono mi!” i elementy doradztwa zawodowego.
Zajęcia dostosowane będą do potrzeb wszystkich dzieci, w tym ze specjalnymi potrzebami, a ich przebieg dokumentowany w dziennikach. Realizację zapewni wykwalifikowana kadra, uwzględniając proces adaptacji w pierwszym miesiącu.
Program „Szacunek” kształtuje postawy otwartości i przeciwdziała dyskryminacji. „Zielono mi!” to działania ekologiczne w otoczeniu przedszkola. Doradztwo zawodowe wprowadzi dzieci w świat profesji, promując równość płci i przedmioty STEAM, z wykorzystaniem materiałów z Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Rezultatem będzie udział 17 dzieci we wszystkich zajęciach i programach. Ewaluacja i raporty końcowe pozwolą ocenić skuteczność działań i zapewnią ich kontynuację.
Zadnie 8. Doskonalenie kwalifikacji i kompetencji kadr systemu oświaty – studia podyplomowe oraz kursy doskonalące dla nauczycieli oraz kadry zarządzającej
Okres realizacji: 01.10.2025 r. – 31.08.2026 r.
Celem zadania jest podniesienie kwalifikacji i kompetencji kadry pedagogicznej Niepublicznego Integracyjnego Przedszkola „Na Skrzydłach” w zakresie kompleksowego wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, stosowania nowoczesnych metod terapeutycznych i pedagogicznych oraz zapewnienia wysokiej jakości pracy edukacyjnej i wychowawczej.
Wsparciem objętych zostanie 6 osób: 4 nauczycieli wychowania przedszkolnego, 1 nauczyciel współorganizujący oraz 1 przedstawiciel kadry zarządzającej. W ramach działań przewidziano studia podyplomowe z pedagogiki specjalnej („Kompleksowa terapia i wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży z ADHD”) oraz specjalistyczne kursy i szkolenia odpowiadające na potrzeby przedszkola.
Tematyka szkoleń obejmie m.in. system komunikacji PECS, diagnozę i terapię afazji, pracę z trudnymi zachowaniami, terapię poznawczo-behawioralną dzieci i młodzieży, trening umiejętności społecznych, trening jedzenia u dzieci ze spektrum autyzmu oraz rozwijanie funkcji poznawczych. Kompetencje uczestników będą weryfikowane etapowo zgodnie z kryteriami wskaźników projektowych.
Rezultatem zadania będzie uzyskanie nowych kompetencji przez 5 nauczycieli oraz 1 przedstawiciela kadry zarządzającej, a także kwalifikacji podyplomowych przez 1 osobę. Podniesie to jakość wsparcia edukacyjnego i wychowawczego, szczególnie w zakresie pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych.
